Breus records de la dècada dels anys
50.- No solament era més barat que el
disc sinó que també millorava el seu registre. En deien el pick-up. Eren els
anys del definitiu boom de la ràdio. La cançó espanyola seguia sobrevivint,
però sortia la nova cançó italiana, el musical de Hollywood, el rock de Elvis
Presley, i altres. La indústria del disc començava ja a tenir nom i balanços
importants. Ja es parlava de milions. Fou aquesta indústria del disc la que
muntà els festivals de la cançó. San Remo creà el precedent que després seguiren
altres festivals espanyols, francesos, alemanys, etc. Fins i tot fou la base
del festival de Eurovisión. El disc es convertí en l’objecte cultural de la
joventut. Entorn del disc començà a
girar la ràdio, tones mètriques de premsa especialitzada, fins i tot el cinema
a remolc dels ídols dels “microsurcos”. El ritme arribà a ser un llenguatge obsessionant que
aniria creixent fins als anys 60 i 70.
Seguia
el creixement de les quatre o cinc folklòriques espanyoles que tallaven el
bacallà, i calia afegir a la Chunga i
aquell que no sabíem mai si era espanyol o francès, en Lluis Mariano que triomfava en revistes a
Paris i arribà a Espanya per fer
pel.licules populars amb Carmen Sevilla (“El sueño de Andalucia”, “Violetas
imperiales”). I a París també tingué molt d’èxit una cantant catalana que
cantava en castellà i havia passat força desapercebuda: Gloria Lasso. Les cançons més populars d’aquells anys van
ser ” Dos cruces”, “Camino verde” i “A lo loco, a lo loco”. Van aparèixer
cantants catalans, com José Guardiola i Ramon Calduch, cantant sempre en
castellà. I Dodó Escolà i Augusto Algueró. A partir del Festival de San Remo,
els italians foren els primers d’utilitzar els festivals de la cançó: Renato
Carasone, Marino Marini (Picolíssima serenata), Domenico Modugno (Volare, Ciao
ciao bambina). Es van crear els festivals de Benidorm i del Mediterrani, i
cantava Torrebruno, Dalida i altres.
La
revista a Barcelona seguia amb Els Vienesos, i sortien vedettes com Queta Claver, Nati Mistral, Mercedes Llofriu,
Lina Morgan, Alicia Tomás, amb còmics com Tony Leblanc, Gila, Pedro Cuenca....
El
do de pit el donaven els cantants
d’`òpera. I el cinema, que aconseguia acostar-se a les masses en
produccions com “El gran Caruso”, amb Mario Lanza. En aquells anys es fèu popular Maria Callas, però més pels
seus amors amb Onassis i pel seu aprimament que per la seva qualitat de
superdotada del cant. La que tenia bones arrels era la cançó literària
francesa. Es mantenia el bon nivell de cantants com Yves Montand o Edith Piaf,
amb opcions més minoritàries com Jacqueline François o Tino Rossi. Seguien
Charles Aznovour, Leo Ferré, George Brassens i Jacques Brel, i entrava Geoges
Moustaki com a bon autor de cançons. Com
a bons cantants d’òpera a Espanya hi havia Alfredo Kraus i Victoria de los
Ángeles, i a Itàlia, Renata Tebaldi.
I
a Banyoles, què?. Qui cantava a Banyoles?. De “solos” en feien els Uriel dels
Pastorets. Els cantants i les orquestrines banyolines van començar cap a finals
de la dècada. Ja tindrem ocasió de parlar-ne en aquests Tempus fugits. Encara estàvem una mica atrassats i no ens
arribaven els discos “microsurcos”. El que s’escoltava més era la ràdio: Ràdio
Philips que venien a la casa Yani; Ràdio Telefunken que la podíem trobar a can
Rigau. I pagant a”plazos” podíem
escoltar fins i tot l’emissora
Ràdio Olot de la que n’era representant el director de l’actual revista Els
Colors, que ens desitjava a l’any 1955 unes bones festes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada