Breus records de la dècada
dels anys 40.- No tothom podia escapar-se a Barcelona per a veure
alguna de les revistotes del Paral.lel. Però, vaja, també hi anàvem. Sobretot
per admirar les revistes dels Vienesos. Arribaren a Barcelona coincidint amb el
final de la II Guerra Mundial. Foren els primers que portaren una nova
concepció de la revista, escenografia i cançons populars com “Recuérdame”. Pero
també hi hagué Carmen de Lirio que es fèu popular per la cançó “Mi noche de
bodas” i per un afer amb un governador civil. Hi hagué també La Bella
Dorita, Mary Santpere i Gemma del Rio amb “Quina nit!. La música de
ball sonava amb les orquestres a Can Xampinya i a la sala de dalt del Bar Ideal a la plaça dels
Turers.
I
ens enfarfagaven amb la música de les folklòriques espanyoles, la Carmen Morell
i en Pepe Blanco, Paquita Rico. Conchita Piquer i la joveneta Carmen Sevilla. I
vinga olé i olé i “A la lima y al limón”, i “Doce cascabeles”. I “Tatuaje” amb “el marinero rojo y rubio como la
cerveza y el pecho tatuado con un
corazón”. . I Juanito Valderrama amb “El emigrante” i “Su primera comunión”. I
per acabar-ho d’adobar la reforçada Lola Flores amb “Pena, penita, pena”.
I
llavors van arribar les primeres pel.licules en technicolor. La música era
important. Ens agradaven a tots, a grans i a petits. Eren les agradables
melodies de les pel.licules de dibuixos de Walt Disney “Blancanieves y los
siete enanitos”, “Los tres caballeros” amb la música brasilera; les tropicals
de Carmen Miranda enfarriolada amb collarets i amb el cistell al cap ple de
mangos i plàtans cantant “Chica, chica boom boom!”. I les pel.licules musicals
de la Metro, amb Xavier Cugat amb el violí i el seu gosset chihuaha, i el
pianista valencià José Iturbi. I Esther Williams, la sirena resplendent en
piscines amb brolladors de raigs lluminosos que ens deixaven a tots bocabadats.
Les dones deien “Ooooh, quin “luju!”. I
els joves ens entusiasmàvem escoltant a José Ramirez com cantava la “Muñequita linda” i a Esther Williams amb
un vestit de bany fins al coll “apto para todas las edades”. Les “Hermanas
Andrews” eren les reines del “swing” que més tard portarien els Platters i “Los
cinco Latinos”. Ens agradaven les germanes Andrews quan les vèiem cantar amb
números afegits en les pel.licules còmiques dels pesats Budd Abott i Lou
Costello.- Però especialment ens encantava el jazz que arribà en diferents
estils: Beny Goodman, Charlie Parker, Telènius Monk, i Glenn Miller. Perquè fou
en el cinema quan descobrírem el jazz escoltant a Louis Armstrong, Ella
Fitzgerald, i la més veterana: Mahalia Jackson.
I
mentrestant, a Banyoles seguíem ballant sardanes. En els darrers anys de la
dècada dels quaranta destacà el festival de Música catalana celebrat a la plaça
Major a càrrec de les cobles Barcelona, Girona, Montgrins, Selvatana i
Principal de “Bañolas” que actuaren sota la direcció dels mestres Casssià
Casademont i Lluis Moreno Pallí. El
festival acabà amb la sardana “Lluny de la pàtria” que tocaren quatre cobles.
La crònica a la revista “Horizontes” acabava amb aquesta frase, escrita en
castellà: “Realmente, al oirla hace
renacer los sentimientos de amor a la Patria”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada