Eren
tres quarts d’onze del vespre del dilluns de Pasqua (8 d’abril de 1985) quan en
el centre de la ciutat s’escoltà com una mena de terratrèmol. En el bar del
teatre del Cercle de Catòlics, a la plaça major, una dotzena de persones
s’espanten en sentir “el primer tro”.
Immediatament segueix una fressa estremidora. El conserge veu que de la sala
del teatre en surt fum: “Deu haver explotat la caldera”, diu
sobresaltat, i truquen als bombers i a la policia. Tot seguit veuen que el fum
prové del terrabastall de la caiguda del sostre de la sala de la Societat.
Obren la porta entren a la sala i veuen l’espectacle desolador amb el pati de
butaques ple de bigues caigudes del sostre. Només s’han salvat les parets
mestres de l’escenari.
A
l’endemà, de bon matí, acudeixen al teatre, la Junta del Cercle de Catòlics, el
propietari del local, l’alcalde Pere Hernàndez acompanyat de
l’arquitecte, l’enginyer i dos aparelladors. El vice-president del Cercle, Joan
Geli, explica que “fa uns tres anys el propietari del local havia fet
reparar a fons el teulat, i per tant ha estat un fet totalment inesperat”. Jordi
Noguer, membre de la Junta del Cercle també diu el mateix, afegint que “Si
arriba a passar en un dia de representació s’hagués produït una vertadera
massacre”.
Les
primeres hipòtesis sobre l’ensorrament apunten –segons l’arquitecte municipal, Lluis
Tobella; “cap a un possible esqueixament d’una de les barres de fusta
melis que componien una de les encavallades de l’estructura, o bé de la pèrdua
d’estabilitat de l’encavallada, provocada per l’enfonsament dels cabirons de
riostre entre dues encavallades”. Les conclusions, però, no eren totalment
definitives, i seria necessari “un estudi posterior de l’anàlisi del
material que podrien explicar amb més seguretat les causes que provocarien
l’enfonsament”. En els dies posteriors seguiria investigant-se la causa de
l’ensorrament del sostre de la sala d’espectacles del teatre.
Al
cap d’un mes, a la Revista de Banyoles, aquest cronista escriví l’article
“Història d’un sostre explicada per ell mateix”, on el sostre feia història contant el que aplegà sota seu en
els teatres Vila, Ateneu, Español i finalment Cercle de Catòlics i també
Cine Canigó. En l’epíleg es deia: El sostre, esmicolat, és una runa sobre el
pati de butaques del teatre de la plaça major. A través d’una espessa
polseguera veu un altre sostre, immens, curull de guspireig d’estrelles. En
contemplar aquell blau-negre lluminós, el sostre, té en els seus darrers
sospirs, un bell somriure.
I és que tots els seus amics s’han salvat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada