dimecres, 22 d’agost del 2012

En Francesc del café, timbaler del Bruc


Fa 25 anys vaig entrevistar a Francesc Mir per a la Revista de Banyoles. Era conegut per tothom com en Francesc del Cafè. El seu pare era blanquer i en les estones lliures es dedicava a torrar cafè dalt del terrat de can Xampinya (cafè Mercantil). Enamorat de la torradora, aconseguí comprar-la i emportar-se-la a casa seva. Allí,al costat de la seva dona gallinaire començaren a elaborar cafè. En aquella casa del carrer de Sant Martirià passaren més de 25 anys plomant gallines, pollastres i ànecs i torrant cafè. Durant els aiguats de l’any 1932 la casa s’emplenà d’aigua i per tots els baixos s’hi veien plomes de les aus degollades.

De petit, en Francesc Mir tenia una gran afecció al teatre. Fou el timbaler del Bruc en unes representacions al Teatre Principal en el temps en que ell començà a treballar a la botiga de can Pons de la plaça Major. Justament, el dia de l’estrena de l’obra El timbaler del Bruc, el públic del teatre protestava perquè no començaven la representació. La causa del retard fou perquè el timbaler del Bruc tenia a feina a despatxar betes i fils. I evidentment, l’obra de Pitarra no es podia començar sense la presència del timbaler.El tramoista del teatre anà a can Pons i arreplegant en Francesc de darrera del taulell l’aixecà amb els dos braços per sota les aixelles i se l’emportà a coll cap al teatre. Francesc m’explicà que les representacions foren un èxit i que vingué la Banda del Regiment de Girona i que els seus components s’allotjaren durant dies en cases de Banyoles. I que fou fenomenal. I que ell sortia a escena amb un dels capatassos de la Guerra de la Independència i que amb el tambor escoltava l’oficial com deia Som un crit, un crit/ que ressona per tota la volta entera/ en els penyals del Bruc/ que enrogeix la sang francesa./ Ha triomfat per primer cop/ el crit de la Independència. M’ho explicava en Francesc Mir amb una llarga declamació, entusiasmat, vibrant, electritzat, apassionat i acabant abatut com si veritablement visqués aquell fet. I aquella veu rogallosa ressorgia prenent embranzida a mida que la poesia patriòtica contreia força. Les venes del coll s’inflaven amb l’enèrgica declamació. I seguia recitant Booom!, Booom!, les canonades/ Ganing, Ganang, les campanes, /Tararí, Tararí, les cornetes/ Ram, Ram, Pataplam, el timbal!. I ara us contaré com va succeir la batalla.... Jo l’escoltava i ell m’ho agraïa dient-me M’agrades, noi, perquè m’escoltes. Jo considero bé a les persones que saben apreciar el bon art. Vina, noi, prendre’m un cafè i te’n recitaré un altra. I es va posà a recitar El ferrer de tall. En acabat em digué No ho saps que jo era amic de l’Àngel Guimerà?

Ho contaré en el proper número de Colors del Pla de l’Estany.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada