dijous, 30 d’agost del 2012

Quan el Tren Petit no era el Tren Pinxo


Els banyolins que vam viure el temps de quan el tren petit esbufegava llançant fum i guspires sabem prou bé que la cançó  del Tren Pinxo va néixer anys molt més tard –un cop el tren petit va desaparèixer- quan alguns seminaristes o nois que es feien càrrec del Casal d’Estiu van inventar aquella lletra que diu que el tren està fet de llaunes i cassoles i barrets de capellà   que tan popular es va fer amb la cançó de La Trinca. Aquell tren petit era el ferrocarril del Baix Empordà (Palamós-Girona) i s’estengué en una línia Girona-Banyoles en la que hi vam pujar algunes vegades en el temps de l’escassetat - o sigui en els anys de la guerra civil -.

 

Només de veure el vagó que ara s’ha arranjat i exposat en la petita estació de Mata em revenen records de l’adolescència quan pujàvem en aquell tren per anar a Girona.  Records que van molt lligats a la vida del Tren Petit. Més d’una vegada, assegut en un dels bancs llistonats d’un vagó m’havia embadalit contemplant un paisatge verge de prades verdes i camps curulls d’espigues daurades que els viatgers contemplàvem darrera d’uns vidres ennegrits pel fum i amb ulls llagrimejant de la carbonissa despresa de la locomotora.

 

Recordo especialment els dies de guerra civil quan per necessitat vaig haver de desplaçar-me a Girona  perquè un sastre em confeccionava un abric que els pares van haver de pagar amb sarronets plens de llegums collits d’un hort que treballàvem i amb un parell de conills engreixats en una llarga gàbia  enreixada en el pati de la nostra vivenda. Els diners –bitllets de la República- no valien res. Ningú els acceptava en aquells darrers mesos de la guerra civil. Vaig haver d’anar unes tres o quatre vegades a Girona per emprovar-me  l’abric i quan el sastre el tingué llest vaig endreçar-lo, ben lligat dintre d’un mocador de farcell per encaminar-me cap a l’estació del tren petit. Un cop allí em fico darrera la cua on hi havia un grup de banyolins entristits que em digueren que “el tren no pot sortir de l’estació per manca de combustible”. Solució: retornar a Banyoles a peu. I ja ens teniu a tot el grup caminant per una carretera deserta de trànsit, xino-xano cap a Banyoles. Feia un fred que pelava!. I carregat com anava amb el gran paquet que era el mocador de farcell que embolcallava l’abric el que havia de fer era deslligar-lo, treure l’abric i posar-me’l. Dit i fet. I cap a Banyoles  trico-trico amb l’abric posat. Disset quilòmetres a peu. És una anècdota d’aquell temps de l’escassetat. I si l’explico és perquè té la seva gràcia. Sempre he pogut dir que vaig estrenar un abric  -l’abric de mudar, llarg fins als peus- caminant de Girona a Banyoles. Només el fred m’arribà al nas, vermell com un bitxo. I a les orelles, inflades i ardents per la picor dels penellons que la fred feia brotar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada