A la dècada dels
anys quaranta del segle passat la dictadura franquista va procurar fer
desaparèixer totes les cançons i cuplets que tenien regust de catalanisme. De
petits, prou que taral.lejàvem La Marieta
de l’ull viu i cantàvem allò del
soldat i de la font del Gat, La Paula
en té unes mitges i el Remena nena.
I fins i tot les mares catalanes adormien els seus fills amb cançons de bressol
com El noi de la mare que abans de la guerra civil s’havia fet molt
popular. Però en els primers anys de la postguerra les que més es cantaven eren
la Maria de la O, A la lima y al limón
i Échale guindas al pavo. En els
escenaris que he trepitjat, de tant en tant sortia una cançó d’aquells vells
cuplets i en alguna comèdia havíem
desgranat la lletra d’El vestit d’en
Pasqual, de La padrina va a la font
i de l’Arri Joan, que la núvia t’està esperant. Havien de passar encara alguns
anys abans que Núria Feliu i Guillermina Motta actualitzessin el gènere amb les
seves actuacions públiques i enregistraments discogràfics.
Acabat el cupletarisme es van posar de moda les
atraccions de varietats que el públic en deia varietés. En els escenaris del
Mercantil, Moderno i posteriorment Victoria s’hi encabien una diversitat
d’artistes (cantants, malabaristes i ballarines tapades que ensenyaven les
cames i de tant en tant una miqueta de tou de cuixa per acontentar el públic
generalment masculí). De les atraccions de varietés (un altre dia en parlarem
més extensament) vam passar a la revista, que a partir de 1939, amb la
companyia dels Vienesos Arthur Kaps i Franz Joham obtingueren un gran èxit,
organitzant-se autocars des de Banyoles per a veure’ls en els teatres del
Paral.lel on també hi feien temporades les revistes de Colsada i les de Mary
Santpere. Durant els estius feien bolos
per províncies i algunes d’aquestes Companyies s’havien deixat caure per
Banyoles. Mirades, ara i avui, amb els ulls dels nostres dies, hem de
considerar aquelles atraccions com a revistes blanques, netes i aptes per a
totes les edats, si bé aleshores a les fitxes que es col.locaven en un tauló
davant del Cercle de Catòlics a la plaça Major (fitxes de l’Oficina Nacional clasificadora de
espectáculos, òrgan especialitzat de la Iglesia
española) se’ns deia que la classificació de les revistes eren del número
4, que volia dir Gravemente peligrosa.
Vistes des del pati de butaques dels nostres teatres,
contemplar aquelles revistes, evidentment que era una cosa greument perillosa
ja que amb la gresca i tabola dels espectadors sempre hi havia el perill de que
quedéssim esclafats en el cul de les
fràgils butaques dels nostres teatres
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada