Tocava el piano a
la cuina-menjador de la casa dels nostres avis de can Coll del carrer Nou, i a
l’hivern ens assèiem a l’escó de pedra vora de la llar del foc vigilant les
llesques de pa que es torraven en la forqueta de ferro que aguantàvem sota la
cadena d’anelles dels clemàstecs on hi penjava l’olla bullidora. En un racó hi
tenia el piano que teclajava aprenent les lliçons que li havia impartit el mestre
Casas en el primer pis de la sabateria Bohigas de la plaça dels
Turers. Anàvem tots dos a l’escola dels Hermanos Gabrielistes
i quan en sortíem, ell es posava a estudiar les lliçons i em deixava que cantés El saltiró de la
cardina i la Llevantina, les sardanes del mestre Bou que més
tard ell hauria de conèixer al costat mateix de la seva casa a Torroella de
Montgrí. En Martirià i jo ens portàvem dos anys de diferència, i si bé jo era
un vailet timidet, ell era el cosinet gran que m’explicava el que eren les
claus de sol i les notes del pentagrama en les pàgines de les “solfes” que li
anava girant. Fins i tot arribà a
iniciar-me en l’estudi de la música
ensenyant-me a tocar el piano, i encara avui sóc capaç de teclejar el Do,do,do,
– mi fa sol, mi fa sol, re sol de la cançó
dels dimonis dels Pastorets de Banyoles. I prou. Fins aquí vaig arribar.
El seu pare –músic compositor d’algunes sardanes – entre elles Records de
Banyoles- venia sovint a veure’l
guiant la burra que tirava del carro des de Bordils fins a Banyoles i
nosaltres l’esperàvem jugant a pilota de draps sota l’arbreda de la plaça del
Monestir amb l’alegria infantil de descarregar el carret i treure’n els
cistells plens de la fruita saborosa de l’horta bordilenca.
Aquell trempat
vailet que era en Martirià se’l podía veure en els dies del mercat de Banyoles
servint plats de pota i tripa a la
taverna del nostre oncle de can Bernat al carrer de Santa Maria i fent
alguna visita a casa de la tia Pilar, casada amb Carles Font, fill del
constructor d’obres de la plaça del Dr. Rovira. Allí conegué a la que havia
d’ésser la seva esposa, Josefina Font , i així amb els Font i Font
aconseguiren fer una bona Fontada.
Instal.lat a Banyoles, Martirià no parà de córrer per tot Catalunya
tocant el tible a la cobla Els Montgrins, a qui més tard s’hi hauria
d’afegir el seu germà Eduard, de segon tible. En el cap d’en Martirià hi
giravoltaven melodies que havia de compondre per escampar-les pels aires de les
festes majors de Catalunya, i aquestes
composicions sortien d’aquells teclajaments que s’estenien enllà de la finestra
del seu estudi banyolí del carrer
Coromina, d’aquella petita cambra avui plena de plaques i guardons rebuts
en agraïment de les composicions dedicades a poblacions i ciutats catalanes,
entre elles la de la seva Banyoles estimada a qui, en els darrers anys
s’hi ha lliurat plenament dirigint cobles a la plaça Major i mostrant-se
obert a les peticions d’entitats i amics
que li han demostrat la seva estima.
A la llista de
banyolins honorats per la Medalla d’Or hi ha entrat un compositor que
ens ha deixat belles melodies i un record de Reminiscències que, per
aquest seu cosí em retornen a l’edat de la infantesa amb flaires de bon pa
torrat a la llar de foc de can Coll del carrer Nou i del teclejar de les
notes inicials del Do,do, do – mi fa sol, mi fa sol, re sol (Pescadores
somos, xiribic, xiribic pom pom) del primer quadre demoníac dels Pastorets
de Banyoles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada