El cuplet és una
cançó frívola, lleugera, intrascendent. L’escriptor Alexandre Cuèllar, d’Olot,
va dir que “el cuplet és la quinta essència, la màxima expressió de la picardía
femenina. És una cançó que sempre juga amb el doble sentit, un doble sentit
picaresc, que va des d’un caire inofensiu fins a un grau de procacitat
descarat”. Per sentir a dir, el cuplet quan
pujava als escenaris se’l qualificava de género ínfimo i quan va arribar a Banyoles ja no tenia aquell aire
descarat de quan les cupleteres – cupletistes-
es buscaven les puces que circulaven dins la roba dels seus bellugadissos
cossos. El cuplet va tenir la seva
màxima difusió en els anys vint del segle passat. Com que jo no hi era, només
puc dir que tots els de la meva generació el vam conèixer a través de les
cançons de Sara Montiel a la pel.licula El
último cuplé. Però encara vam arribar a temps d’escoltar la veu de Raquel
Meller, antiga reina del cuplet que va actuar en el teatre Mercantil una nit de
festa major a les primeries dels anys quaranta.. Aquella cupletera, a més dels
cuplets en castellà, va fer plorar als nostàlgics quan va cantar El noi de la mare en català en un temps
en que les cançons en llengua catalana eren marginades en els espectacles.
Ens hagués agradat
molt poder escoltar una cupletera que podríem considerar banyolina, ja que quan
es va retirar dels escenaris es va casar amb un banyolí, en Lluis Boschdemont, més conegut amb el
motiu de Cames. Aleshores van viure a
la plaça dels Turers/Alvarez de Castro on ell hi tenia establert un negoci de
vendes de màquines de cosir. Aquella cupletera que en Cames va treure dels escenaris es deia Emília Campo i era una senyora de tipus grassonet, de cabell ros
d’or i una bona estampa tal com havien de ser les cupleteres d’aquella època.
He pogut aconseguir alguns programes d’algunes de les seves actuacions pels
teatres de Catalunya gràcies a la donació d’una seva amiga banyolina, si bé no
n’he trobat cap de les actuacions que havia fet en el teatre Principal de
Banyoles.
Però no us penseu
pas que Emília Campo era una cupletera de la picardía femenina ni d’aquells cuplets
castellans que ens parlaven del Madrid de les verbenas de San Antonio, de les chulaponas,
dels barris de Lavapiés i dels mantones de Manila. Emília Campo era una
cupletera catalana, ànima d’aquells cuplets que va posar de moda Pilar Alonso
quan va sorprendre –com diu l’escriptor Sempronio- en sortir vestida amb un vestit
jaqueta, i amb una mà agafant-se cada una de les solapes es va posar a cantar
allò de Al cel brillaven milers
d’estrelles, era de Pasqua l’hermosa nit i quan va acabar la representació
hi hagué un xàfec d’aplaudiments. Sempronio diu que si en aquell instant el
públic era conscient que assistia a un moment històric. Aquella nit havia
nascut el cuplet català.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada